Wednesday 3 September 2014

TAMADUN MALAyu PURBA ‘CHAMPA’ . . .

TA' MALAyuHilangDiDUNIA - Champa boleh dikatakan sebagai sebuah tamadun bangsa yang dilenyapkan. Sejarah tamadun ini sungguh sadis jika kita teliti.

Di mana daripada berdiri seawal abad pertama masihi sehinggalah penghujung abad 19, saat kejatuhannya, 1800 tahun telah berdiri dan akhirnya cuba dipa-damkan kewujudannya oleh pemerintah Vietnam.

Sehinggakan hari ini, orang MALAyu tidak pernah mengenali sejarah nenek moyang mereka. Bila disebut mengenai Champa, mereka2 akan ternganga.

Ya, buku teks sejarah ada menceritakan mengenai Champa, tetapi sekadar sepin-tas lalu tanpa menceritakan pun atau mengaitkan kerajaan ini dengan entity yang bernama MALAyu.

Dalam sub-topik kerajaan-kerajaan MALAyu terawal ini, kita akan bercakap mengenai asal-usul Champa itu, kemudian kita akan menyentuh mengenai Perang Champa-Sui, kemudian kita akan memetik mengenai sejarah peperangan Champa-Mongol.

Asal-Usul Champa

Kajian linguistik menunjukkan bahawa orang MALAyu Champa ini datangnya daripada Kepulauan Borneo melalui laut.

Mereka tiba dalam lingkungan 1000 B.C daripada Borneo dan mula mendirikan penempatan dari sungai yang mengalir tinggi di mana memberi kelebihan kepada kerajaan mereka yang akan didirikan itu kerana bentuk muka buminya memberi pulangan seperti hasil hutan untuk didagangkan dengan negara-negara luar kelak. [1]

Tradisi Cham mendapati bahawa Kerajaan Champa ini diasaskan oleh seorang puteri bernama Po Nagar yang berkahwin dengan seorang putera daripada empayar China. Po Nagar telah melahirkan 2 orang anak dan menghilangkan diri ke lautan. [2]

Rekod terawal yang mengatakan mengenai kewujudan ialah rekod daripada Dinasti Han seawall abad pertama sebelum masihi yang memperkatan tentang sebuah wilayah Han yang bernama Xiang Lin.

Orang MALAyu Champa yang berada di bawah jajahan Han mahukan kemer-dekaan, lantas mereka mencetuskan perang dengan Han.

Akhirnya, mereka berjaya memenangi perang selepas beberapa siri peperangan lalu menubuhkan sebuah kerajaan yang pada lidah cina menyebutnya sebagai Lin Yi tetapi dikenali DUNIA sebagai Champa. [3]

Pada tahun 448 A.D, Funan yang merupakan jiran Champa tidak berpuas hati dengan berdirinya kerajaan Champa lalu mengantar utusan ke China.

Raja Funan ketika Jayavarman meminta bantuan China untuk membantu mereka menjatuhkan Champa tetapi ditolak sama sekali oleh China yang memperakui kerajaan Champa.

Raja Jayavarman mendakwa bahawa raja Champa ketika Tan Ken Tchoven (sebutan cina untuk nama raja Champa ketika itu) adalah pemberontak.

Raja Cham ketika itu, Rudravarman telah menghantar utusan ke China, meminta prestij China untuk mengakui kewibawaan mereka.

Hubungan China dan Champa berjalan dengan baik sehinggalah pada tahun 543, di mana Champa telah memerangi China apabila berbeut wilayah Tonkin.

Selepas mengalami siri peperangan, Ton Kin berjaya dimenangi oleh Champa dan dicatatkan dalam Prasasti My Son walaupun China berjaya merampas kembali beberapa tahun selepas itu. [4]

Perang Dinasti Sui-Champa

Dinasti Sui merupakan antara dinasti paling pendek jangka masanya dalam sejarah China namun Empayar ini sangat-sangat kuat. Bayangkanlah Dinasti Sui mampu kembali menyatukan Negara China yang berpecah belah ketika era Dinasti Utara dan Selatan (420–589 Masihi).

Maharaja pertamanya ialah Maharaja Yang Jian memerintah pada tahun 21 Julai 541 sehingga 13 Ogos 604. Mangkatnya Maharaja Yang Jian diganti oleh anak yang ke-2 Maharaja Yan Jian iaitu Yang Guang.

Ketika penabalannya, anak sulung kepada Maharaja Yang Jian tidak bersetuju dengan naiknya beliau sebagai Maharaja Dinasti Sui lalu melakukan pemberon-takan.

Maharaja Yan Guang berjaya mematahkan pemberontakan oleh abangnya. Sele-pas itu, Maharaja Yan Guang mahu mengembalikan kegemilangan Negara China ketika di bawah pemerintahan Dinasti Han.

Caranya ialah Maharaja Yan Guang harus menawan kembali wilayah-wilayah di bawah Dinasti Han dahulu yang sangat luas . . . antaranya ialah Kerajaan MALAyu Champa dan Kerajaan Goguryeo di Semenanjung Korea yang telah jatuh.

Kita tinggalkan kisah epik peperangan armada tentera Dinasti Sui bertempur dengan armada askar Bangsa Korea.

Kita jelajah kisah yang lebih epik daripada itu . . . kisah bagaimana TEWASNYA sebuah empayar besar dari Timur kepada Bangsa MALAyu. Empayar yang digeruni oleh seluruh bangsa di DUNIA pada ketika itu. Empayar China di bawah Dinasti Sui.

Peperangan Sui-Champa ini bermula apabila Maharaja Yuan Guang mengarah-kan Jeneral Perang mereka, Liu Feng untuk mengetuai tentera mereka menyerang orang MALAyu Champa yang kerajaan mereka terletak di Selatan Vietnam pada hari ini, ketika orang MALAyu masih lagi RULING CLASS di Indochina melalui 2 kerajaan hebat mereka, Champa dan Funan.

Dinasti Sui menghantar 10 000 tentera berjalan kaki, tentera berkuda, dan beberapa ribu lagi tentera lain dari bahagian yang berbeza yang dipimpin oleh 3 orang jeneral perang iaitu Ning Changzhen, Li Yun, dan Qin Xiong.

Liue Feng pula memimpin ribuan lagi armada laut China bersama pembantunya, Li Gang.

Askar Champa pula lengkap dengan bala tentera bergajah dan tentera badak sumbu yang dijinakkan. Pada awal peperangan, China berjaya menghambat askar Champa namun berjaya dibalas kembali oleh askar Champa.

China kemudian menggunakan pasukan askar berpanah untuk menagangi armada gajah Champa. Champa yang diibaratkan sebagai El Dorado Asia, kaya dengan emas dan bahan-bahan perdagangan akhirnya telah kehilangan Bandar mereka, Vijaya.

Raja Champa ketika itu lari ke bahagian pergunungan untuk kembali menyusun askarnya. Namun yang menjadi mangsa ialah dayang-dayang istana dan juga anak dara Champa yang telah dirogol sewenang-wenangnya.

Rumah-rumah di Vijaya telah dibakar oleh askar China. Namun ketika askar China sedang berseronok, mereka dilanda wabak penyakit mungkin akibat perbuatan jahat.

Kebetulan ketika itu, raja Champa telah membawa askar-askar mereka untuk menyerang kembali askar China dari Dinasti Sui. Mereka berjaya memenangi pertempuran itu dan membina kembali kota Vijaya yang merupakan pusat peme-rintahan mereka.

Beberapa orang pegawai China mati dibunuh. Kemudian utusan telah dihantar kepada China untuk menyuruh China mengaku kesalahan mereka dan meminta maaf. China tunduk dengan permintaan Champa.

Pada zaman pemerintahan Tang, konflik sekali lagi berlaku antara China dan Champa. Para menteri China ketika itu berang dengan keangkuhan Champa dan telah menyuruh mahajara China zaman Dinasti Tang, Li Shimin mengerahkan armada Tang untuk menyerang Champa namun maharaja China itu menolak.

Alasannya kekalahan Sui kepada Champa harus dijadikan pendoman kepada Tang dan sekiranya mereka tumpas, itu satu tamparan hebat kepada Empayar Tang yang sangat luas itu [5]

Perang Champa-Mongol

Empayar Mongol merupakan sebuah empayar yg sangat hebat pada zamannya. Dikatakan bahawa armada askar Mongol dikatakan tidak terkalahkan. Bukan satu dua empayar yang terkalahkan oleh Empayar Mongol. Empiayar China dan Tamadun Islam ialah salah satu daripadanya.

Pada hari ini terdapat belasan negara yang duduk di bawah pemerintahan Mongol sekiranya empayar hebat ini masih bertahan. Antaranya ialah Crotia, China, Hungry, Iraq dan sebagainya.

Apa yang menarik mengenai Mongol ialah kehebatan mereka menimbulkan satu ungkapan yang mana tersebar ke seluruh DUNIA.

“Jika kalian mendengar askar Mongol itu kalah dalam peperangan, jangan percaya!”

Eropah, Arab dan China serta bangsa Korea gagal untuk menewaskan BALA dari TIMUR ini. Tetapi, percayakah kalian bahawa empayar ini kalah di Asia Tenggara yakni Nusantara?

Ada kisah yang entah kenapa buku sejarah kita tidak menceritakan bagaimana bangsa Mongol dihalau oleh nenek moyang kita semua.

Ketika bangsa arab di barat pening kepala untuk menangani amukan Mongol, ketika bangsa cina di Tanah Besar menjadi hamba mongol manakala anak dara di eropah tidak tidur lena tatkala mendengarkan nama Mongol, namun Mongol bukan tandingan nenek moyang kita ketika itu.

Ketika itu, perdagangan antara China dengan negara-negara seperti India, Barat, Turki Uthmaniyah dikawal oleh Champa. Champa bertindak sebagai orang tengah disamping kerajaan jiran Champa iaitu Dai-Viet atau dikenali ketika itu dengan nama Annam.

Laluan rempah inilah yang mahu dikuasi oleh Kublai Khan ketika itu. Sebuah ekpedisi ke bumi IndoChina ketika itu dirancang oleh Kublai Khan. Terdapat 2 buah kerajaan iaitu Dai-Viet milik bangsa Viet pada hari ini dan juga Champa milik orang MALAyu.

Perang ini menyaksikan bagaimana Dai-Viet dan Champa yang sering berperang bersatu di bawah panji melawan sekurang-kurangnya 500 000 askar Mongol yang dihantar Kublai Khan untuk menawan bumi IndoChina ketika itu.

Dalam beberapa siri pertempuran sepanjang perang itu berlaku, Putera kerajaan Dai-Viet telah memimpin barisan askar campuran Viet-Champa.

Tran Hung Dao dikatakan memimpin 300 000 orang askar campuran menghalau tentera manakala terdapat juga puluhan ribu askar Champa berkawal di kaki gunung, menunggu untuk memberi serangan mengejut ke atas armada Mongol yang akhirnya berjaya dihalau kembali ke tanah mereka. [6]

Pada tahun 1281, menyaksikan Mongol masih belum menyerah kalah, maka dihantarnya 100 armada kapal untuk menjatuhkan Mongol. Diceritakan bagai-mana seorang panglima Mongol ketika itu yang bernama Sodu berjaya menawan kota Vijaya.

Namun, tidak lama apabila askar-askar Mongol akhirnya berjaya dikalahkan kembali Champa melakukan teknik serangan gerilla melawan Mongol. Seperti biasa Mongol akhirnya tewas dalam pertempuran ini. [7]

Apa Yang Patut Dikenangkan Melalui Champa?

Sejarah Champa yang gah pada awalnya dengan kegemilangannya akhirnya terpaksa merempat di bumi mereka sendiri, dihambat oleh para pendatang seperti Khmer, Viet dan Thai yang lari daripada China lalu menubuhkan kerajaan mereka di bumi MALAyu seperti IndoChina.

Dulu, Champa ini gemilang . . .  

Zaman kegemilangannya menyaksikan Champa mengawal laluan perdagangan antar China dengan Kepulauan MALAyu dan Kerajaan Islam Abbasiyyah. [8]

Champa menyaksikan mereka menjadi seorang pembina yang agung. Mereka meninggalkan banyak candi-candi yang sungguh hebat binaan mereka. Candi My Son di Vietnam yang cukup mengangumkan para pengkaji sejarah.

Bahkan tamadun ini sangat berbeza dengan saudara MALAyu mereka yang lain yang tidak suka mencatat sejarah mereka. CHAMPA MENINGGALKAN KEPADA KITA 98 PRASASTI DALAM BAHASA MALAyu KUNO.

29 Prasasti di dalam dwi bahasa, bercampur antara bahasa MALAyu kuno dengan Sanskrit. Bahkan Champa ini sebenarnya antara merupakan negeri MALAyu yang terawal yang menerima Islam.

Namun, gemilangnya mereka sangat sadis jika dikenangkan ketika mereka jatuh. Mereka dihambat oleh penjajah dan bangsa pendatang.

Walaupun mereka pernah bangkit sebentar di bawah kepimpinan seorang putera bernama Cha Bo Nga, namun Cha Bo Ngar dibunuh oleh orang kanan dan kisah ini diabadikan dalam Syair Siti Zubaidah dan Sultan Zainal Abiddin di dalam syair itu merujuk kepada Cha Bo Ngar.

Apa-apa pun, kegemilangan tamadun ini ketika berdepan dengan Sui dan Mongol harus dipuji.

Kisah bagaimana mereka mampu membuatkan Dinasti Han (ketika mula diasas-kan), Dinasti Sui, Tang dan Mongol tunduk harus dikenang sebagai sebuah mercu tanda bahawa kita pernah maju dahulu, kenapa tidak sekarang?

Sesungguhnya, kita adalah bangsa bertamadun. Bukannya bangsa yang bercawat sebelum berdirinya Melaka!

Rujukan:

1. Andrew David Hardy, Mauro Curazi Patrizia Zulese. Champa And The Archaelogy of My Son (Vietnam). NUS PRESS. 2009. Page 45

2. Oscar Chapuis. A History Of Vietnam from Hong Bang tu To Dac. 1995.

3. Southeast Asia: Historical Encyclopedia. p. 34

4. Paul Michel Munez. Early Kingdom Of The Indonesian Archipelago And The Malay Peninsula. 2004. P. 97 – 98.

5. Denis Crispin, Twichot, John Kingairbank. The Cambridge History Of China. p. 109

6. Philips, Charles and Alan Axerald. Encyclopedia Of Wars: Volume 3.

7. Paul D. Buell. Mongol in Vietnam: End Of One era, Beginning of Another.

8. Le’ Thanh Khoi. Histoire du Vietnam. p.109

۞============۩============۞

PATANi RAYA . . .

Satu Bangsa di Pergunongan HiMALAYA iaitu PATAN,  PATAN ini lah juga TURUN GUNONG, bercampor keturunan KETURAH, Dan membina EMPAYAR PATANI RAYA yang berpusat di Segenting Kra.

Mereka bercampor dengan Champa membentuk lagi Empayar Langkasuka . . . Empayar Langka Suka ini . . .

APA KAH MAKNA NYA ?????

LANGKA itu lah TEMPAT Nabi Allah ADAM Alayhis Sallam DITURUNKAN. Maka JUMHUR Ulama telah menetapkan bahawa Empayar Patttani itulah PATAN yang dimaksudkan.

(Ruj. Baba Zik Kerisik Pattani-Ulama DUNIA-2006M)

Siapa kah Siti Keturah/Qeturah ini ? ? ? ? ?.

Beliau adalah Isteri yang Ke 3 kepada Nabi Allah Ibrahim Alayhis Sallam . . . Siti sarah menurunkan anak Nabi Allah Ishak Alayhis Sallam, menurunkan DAN MENURUNKAN 12 PUAK  Yahudi iaitu:

Reuben, Simoun, Levi, Judah, Ishaachar, Zebulun, Dan, Naptali, Gad, Asher, Josepth (Nabi Allah Yusof Alayhis Sallam) dan Benjamin.

Manakah keturunan Nabi Allah Yusof Alayhis Sallam. Beliau menurunkan Manasseh dan Ebrahim . . . tetapi "HILANG". . . kerana Keturunan ini MEMELOK ISLAM !!!!. Dimana Tinggal nya . . . Mereka Tinggal di Pergunongan Himalaya.

Mereka ini lah yang membentuk Puak/Suku Kaum Afghan, Aryan, Pakistan, Patan, Khasmir, Burma, Utara Cina, Sedikit Jepun, Sedikit Cina, Sedikit Filipina, Sedikit Samoa, Sedikit Tonga, Sedikit Ecuador/Andes, sadikit Mandagaskar dan sedikit Hawai.

Mereka membangun membena Bangsa MEDES  >>> MADYAN.

Raja pertama nya ialah Raja Nebuchanezzar/Buktanazar . . .

Raja ini mencantum kan Bangsa Medes, Caldea dan, 
Parsi Kuno >>> Madia >>> Madyan . . . Dari mana kah datang bangsa ini ? ? ? ? ?

Dari Heth bin Kanaan bin Ham bin Noh Alayhis Sallam  . . . Selepas BANJIR BESAR SELAMA 400 tahun, PUAK ASAL Sumirria, Akhodia, Asyria dan Babylon Kuno LENYAP !!!!.

Etnik Ham telah ke Afrika dan membentuk generasi yang menurunkan Negro . . . Mereka menjadi HITAM KERANA DI SUMPAH ALLAH Subhanahuwa Ta’ala . . . KERANA BERSETUBOH SEMASA BANJIR BESAR !!!!.

Yatif/Jepteth  . . . Ke Eropah, menurunkan Bangsa Bangsa Eropah . . .

Manakala etnik Sam ke Asia . . . . Pergunongan Himalaya menurunkan Nabi Allah Hud Alayhis Sallam  . . . BERPINDAH KE . . . YAMAN. Sebahgian keturunan ini lah yang membentuk Bangsa Asli Kuno yang tinggal di Pergunongan Himalaya.

Raja Nebuuchanezar mengambil Bangsa Parsi Kuno ini menjadi Pembesarnya, MENJADIKAN YAHUDI HAMBA dan ORANG SUROHAN !!! Sekali lagi YAHUDI di JAJAH dan di HINA kan !!! . . .

۞============۩============۞

bani JAWI (MALAyu Deutro)

Pada masa Dinasti ke-18 kerajaan Fir’aun di Mesir (sekitar 1. 567 SM - 1. 339 SM), di pesisir barat pulau sumatera telah ada pelabuhan yang advanced (maju), dengan nama Barus.

Pelabuhan ini berkembang dengan baik, dikarenakan ada bangsa yang mengatur, serta menjaganya dari serangan bajak laut atau negara lain. Penguasa Pelabuhan Barus, dikenal dengan nama Bangsa Malai.

Malai dalam bahasa Sanskrit atau Tamil, berarti bukit atau Gunung. Seperti namanya, Bangsa Malai bermukim di sekitar perbukitan (dataran tinggi). Asal Muasal Bangsa Malai Diperkirakan bangsa Malai, bermula dari 4 BANGSA, yakni:  

Hindia + Cina + Eropa + Arab Purba.

Hindia +

Cina +

Eropa +

Arab Purba.

Disingkat ACEH (sampai sekarang istilah ACEH masih dinisbatkan kepada keturunan Bangsa Malai yang tinggal di ujung utara pulau sumatera).

Bangsa yang pertama datang adalah Bangsa Hindia Malaya (Himalaya). Bangsa Himalaya merupakan interaksi antara Bangsa Hindia (keturunan Kusy keturunan Ham bin Nabi Allah Nuh Alayhis Sallam), dengan Bangsa Malaya (keturunan Bangsa Malaya Purba, Atlantis/Sundaland (Penduduk Asli Nusantara), yang selamat dari bencana banjir NUH).

Pada awalnya mereka tinggal di kaki gunung Himalaya, sekitar tahun 6. 000 SM mereka datang ke pulau sumatera.

Mereka menyusul kerabatnya bangsa Polinesia (keturunan Heth keturunan Ham bin Nabi Allah Nuh Alayhis Sallam), yang telah terlebih dahulu datang, dan bertempat tinggal di bagian timur Nusantara. 

Pada sekitar tahun 4. 500 SM, datang Bangsa Cina atau Bangsa Formosa (keturunan Shini keturunan Yafits bin Nabi Allah Nuh Alayhis Sallam). Bangsa ini membawa budaya Agraris dari tempat asalnya.

Setelah itu sekitar tahun 2. 500 SM, datang Bangsa Eropa atau Bangsa Trojan, Romawi Purba (keturunan Rum keturunan Yafits bin Nabi Allah Nuh Alayhis Sallam), mereka membawa Peradaban Harappa, yang dikenal sudah sangat maju.

Dan terakhir sekitar tahun 2. 200 SM datang Bangsa Arab Purba atau Bangsa Khabiru (keturunan ‘Ad keturunan Sam bin Nabi Allah Nuh Alayhis Sallam).

Bangsa Khabiru adalah pengikut setia Nabi Allah Hud Alayhis Sallam, mereka datang dengan membawa keyakinan Monotheisme, (1 Tuhan/One God) di dalam masyarakat pulau sumatera.

Penyatuan ke – 4 BANGSA ini (Hindia + Cina + Eropa + Arab Purba) di kenal dengan nama Bangsa Malai (Bangsa Aceh Purba/MALAyu Proto), dengan mata pencaharian utama sebagai nelayan dan petani.

Bangsa Malai sebagaimana leluhur pertamanya Bangsa Himalaya, mendiami daerah dataran tinggi, yaitu di sepanjang Bukit Barisan (dari Pegunungan Pusat Gayo di utara, sampai daerah sekitar Gunung Dempo di selatan).

Bermula dari Bukit Barisan inilah, Bangsa Malai menyebar ke pelosok Nusantara, seperti di Sumatera, Kalimantan, Sulawesi, Semenanjung Malaya, Siam, Kambu-jiya, Sunda, Jawa, Bali, Nusa Tenggara, Maluku dan Papua.

Bangsa Malai Pelindung Nusantara Menurut para sejarawan, Bangsa Mongol begitu mendominasi daerah di sebelah utara Nusantara.

Muncul pertanyaan, mengapa bangsa Mongol tidak sampai meluaskan kekuasaan sampai ke selatan, bukankah nusantara adalah daerah yang sangat layak untuk dikuasai?

Daerahnya subur, serta tersimpan beraneka bahan tambang seperti emas, timah dan sebagainya. Apa yang mereka takutkan? 

Jawabnya hanya satu, karena Nusantara ketika itu, dilindungi Bangsa Malai. Bangsa Malai dikenal memiliki kekuatan maritim yang kuat, dan balatentaranya memiliki ilmu bela-DIRI yang kuat . . .

'2 GUDANG Kekayaan, MERAH & PUTIH' (Emas & Perak) . . .

lsyarat Rasulullah! 
"Gedung-gedung bumi atau “kunci BUMI"

Diriwayatkan daripada Uqbah bin Amir Radhiyallahu Anhu katanya: Sesung-guhnya Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam pada suatu hari keluar untuk menyembahyangkan seorang tentera Uhud yang meninggal dunia.

Kemudian baginda naik ke atas mimbar dan bersabda: Sesungguhnya aku akan mendahului kamu. Aku akan menjadi saksi kamu.

Demi Allah, sesungguhnya sekarang ini aku sudah dapat melihat telagaku. Sesungguhnya aku telah diberi kunci gedung-gedung di bumi atau kunci-kunci bumi . . .

lsyarat Rasulullah! SUDAH HAMPIR MASANYA! . . .

'2 GUDANG Kekayaan, MERAH & PUTIH' (Emas & Perak) (Dinar & Dirham)

Menurut riwayat Imam Ahmad dari Tsauban Radhiyallahu Anhu,

Sabda Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam,

"Sesungguhnya Allah telah mengerutkan BUMI di hadapanku, sehingga aku dapat melihat negeri-negeri TIMUR dan BARAT

Dan sesungguhnya kerajaan umatku akan mencapai bagian-bagian bumi yang dikerutkan itu. Dan sesungguhnya aku telah diberi 2 gudang kekayaan, yang merah dan yang putih (emas dan perak - dinar dan dirham).

Dan sesungguhnya aku tlh memohon kpd TuhanKu, agar umatku tdk dibinasakan dengan simata satu yang merata (wang kertas mata satu), dan agar mereka tidak dikuasai oleh musuh, selain diri mereka sendiri, yang merampas kejayaan mereka.

Dan sesungguhnya Tuhan-ku Yang Maha perkasa lagi Maha tinggi berfirman, 'Hai Muhammad, sesungguhnya apabila Aku telah memutuskan suatu keputusan, maka takkan boleh ditolak.

Sesungguhnya Aku telah mengabulkan permohonanmu bagi umatmu, yakni mereka takkan dibinasakan dengan simata satu yang merata (uang kertas mata satu), dan takkan dikuasai musuh selain diri mereka sendiri, yang merampas keja-yaan mereka, sekalipun mereka dikepung dari segala penjuru bumi, atau Allah berfirman, oleh orang2 yang tinggal di segala penjuru bumi - kecuali sebagian mereka membinasakan sebagian lainnya, & sebagian mereka menawan sebagian lainnya.

Adapun yang aku khawatirkan terhadap umatku, tak lain adalah para pemimpin yang menyesatkan. Dan apabila pedang telah diletakkan di tengah umatku, maka takkan diangkat lagi dari mereka sampai Hari Kiamat.

Dan tidak akan terjadi Kiamat sampai adanya beberapa kabilah dari umatku yang bergabung dengan orang-orang musyrik, dan sampai adanya beberapa kabilah dari umatku yang kembali menyembah berhala. 

Dan sesungguhnya akan muncul di tengah umatku 30 orang pendusta (dajjal-dajjal), masing2 mengaku dirinya nabi, padahal aku adalah penutup para nabi. Tidak ada nabi lagi sesudahku.

Namun, akan senantiasa ada segolongan dari umatku yang membela kebenaran. Mereka tidak peduli terhadap siapa pun yg melawan mereka, sampai datangnya perintah Allah Azza wa Jalla (Kiamat).

(HR. Muslim, Merah dan putih, Emas dan Perak, Dinar dan Dirham, 52- Kiwb AI-Fiwn waAsyrath As-Sa'ah, 5, Bab Halaku Hadzihil Ummati Ba'dhihim bi Ba'dh, hadits.2889. Dan diriwayatkan pula hadits ini oleh Abu Daud. 4252, oleh At-Tarmidzi 4/499, 2219, oleh Ibnu Majah 2952, oleh Ahmad dalam Musnadnya 5/278 dan 284 dari riwayat Tsauban, dan juga oleh Ahmad dari riwayat Syaddad bin Aus, 4/123).



Firman Allah Ta’ala: “Wahai orang2 yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (penipuan, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, & janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu”. (Surat An ‘Nisa' Ayat 29)

GOD Almighty Say in the HOLY 'QURAN: “O you who have believed, do not consume one another's wealth unjustly but only [in lawful] business by mutual consent. And do not kill yourselves [or one another]. Indeed, Allah is to you ever Merciful”. (QS' 4: 29)

Firman Allah Ta’ala: “Dan (setelah berlaku perundingan) mereka menjualnya dengan harga yg murah, iaitu beberapa dirham sahaja bilangannya; & mereka adalah orang-orang yang tidak menghargainya”. (Surat Yusuf ayat 20)

GOD Almighty Say in the HOLY 'QURAN: “And they sold him for a reduced price - a few dirhams - and they were, concerning him, of those content with little”. (QS 12:20)


Firman Allah Ta’ala: “Dan di antara Ahli Kitab, ada orang yang jika engkau amanahkan dia menyimpan sejumlah besar harta sekalipun, ia akan mengem-balikannya (dengan sempurna) kepadamu, dan ada pula di antara mereka yang kalau engkau amanahkan menyimpan sedinar pun, ia tidak akan mengembali-kannya kepadamu kecuali jika engkau selalu menuntutnya.

Yang demikian itu ialah kerana mereka mengatakan: "Tidak ada jalannya kami menanggung dosa mengenai orang-orang yang Ummi dan, mereka pula selalu berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta)”. (Surat 'Ali ‘Imran ayat 75)

GOD Almighty Say in the HOLY 'QURAN: “And among the People of the Scripture is he who, if you entrust him with a great amount [of wealth], he will return it to you. And among them is he who, if you entrust him with a [single] silver coin, he will not return it to you unless you are constantly standing over him [demanding it]. That is because they say, "There is no blame upon us concerning the unlearned." And they speak untruth about Allah while they know [it]”. (QS 3:75)



FASAD Kaum Yahudi 70 golongan

FASAD Kaum Nasaro (orang kristian) 71 golongan

Dan JUARA, FASAD yang paling terbanyak 72 golongan oleh umat muhammad Shallallabu Alayhi wa Sallam !!!??? . . .

Ibnu Majah meriwayatkan pula dari 'Auf bin Malik, sabda Rasulullah Shallallabu Alayhi wa Sallam, "Kaum Yahudi telah terpecah menjadi 71 golongan. 1 golongan di antaranya masuk surga, dan 70 lainnya masuk neraka.

Kaum Nasaro (orang kristian) telah terpecah menjadi 72 golongan. 71 di antaranya masuk neraka, dan hanya 1 golongan yang masuk surga.

Demi Allah Yang Menggenggam jiwaku, sesungguhnya umatku benar-benar akan terpecah menjadi 73 golongan.

1 golongan di antaranya masuk surga dan - 72 lainnya masuk neraka.

Seseorang bertanya, 'Ya Rasul Allah, siapakah yang masuk surga itu, menurut anda Beliau menjawab, “J A M A A H.”

(Hadits ini diriwayatkan pula oleh As-Sakhawi-dalamAI-Maqashid, AI-Hasanah hlm 158.159 Dan juga diriwayatkan Al Ajaluuni dalam Kasyful Khafa', 1/369.370)


Soalan Lazim Berkenaan Dinar & Dirham

01) Apakah itu Dinar ?

Dinar adalah koin emas syariah yang dilancarkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan.

Dinar Kelantan mula diperkenalkan pada September 2006 dengan dominasi

¼,  dinar.  RM99.38,

½,  dinar.  RM176.76 dan

 1,   dinar.  RM332.25.

Nilai semasa untuk dominasi-dominasi tersebut ialah

Sempena menyambut ulang tahun hari Keputeraan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Kelantan yang ke-57; dinar Kelantan berdenominasi

2 dinar telah diperkenalkan pada Julai 2007.

Pada 12 Ogos 2010, Kerajaan Negeri Kelantan melancarkan koin-koin Dinar Kelantan dengancorak yang baru dalam dominasi

dengan harga semasa

½ dinar   RM290.50,

1 dinar    RM581,

2 dinar    RM1162,

5 dinar    RM2905,  dan

8 dinar    RM4648.

(Untuk harga terkini; layari http://www.dinarkel.com)

02) Apakah itu Dirham Kelantan?

Dirham Kelantan ialah koin perak syariah dilancarkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan. Ianya mula diperkenalkan pada 12 Ogos 2010 dalam dominasi

dengan harga semasa

1 Dirham      RM13,

2 Dirham      RM26,

5 Dirham      RM65,

10 Dirham    RM130,  &

20 Dirham    RM260.

 (Untuk harga terkini; layari http://islamicmint.com.my)

03) Apakah Kegunaan Dinar dan Dirham Kelantan?

Dinar dan Dirham Kelantan boleh digunakan untuk menyempurnakan ibadah zakat, bayaran mas kahwin, simpanan dan hadiah. Ianya juga boleh berfungsi sebagai medium pertukaran sukarela untuk barangan atau pun perkhidmatan.

04) Dimanakah boleh diperolehi koin Dinar dan Dirham Kelantan?

Sila rujuk laman web ini http://www.dinarkel.com untuk maklumat lanjut.

05) Dimanakah Dinar dan Dirham Kelantan boleh dibelanjakan?

Sila rujuk laman web ini http://www.dinarkel.com untuk maklumat lanjut atau lihat pedagang yang mempamerkan logo "Kami Terima Dinar dan Dirham".

06) Apa kaitan Dinar dan Dirham Kelantan sebagai matawang Syariah?

Dinar dan Dirham Kelantan dikatakan matawang syariah kerana ianya halal menurut syarak.

Dinar dan Dirham Kelantan menggunakan Piawaian Khalifah Umar Al 'Khattab.

Piawaian ini menetapkan hubungan dinar-dirham sebagai berat 7 koin 1 dinar

Bersamaan dengan berat 10 koin 1 dirham.

Secara amnya berat 1 dinar ialah 4.25g emas berketulenan 22k (91.7%);

Manakala 1 koin dirham bersamaan 2.975g perak tulen.

07) Benarkah perkataan Dinar & Dirham ada di dalam Al Quran?

Perkataan dinar dan dirham disebut didalam Al-Quran pada:

Surah Imran (3):75 yang bermaksud Firman Allah Ta’ala:

“Dan di antara Ahli Kitab, ada orang yang jika engkau amanahkan dia menyimpan sejumlah besar harta sekalipun, ia akan mengembalikannya (dengan sempurna) kepadamu, & ada pula di antara mereka yg jika engkau amanahkan menyim-pan sedinar pun, ia tidak akan mengembalikannya kepadamu kecuali jika engkau selalu menuntutnya.

Yang demikian itu ialah kerana mereka mengatakan: "Tidak ada jalannya kami menanggung dosa mengenai orang-orang yang Ummi", dan mereka pula selalu berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui (bahawa mereka ada-lah berdusta)”.

Surah Yusuf (12):20 yang berbunyi Firman Allah Ta’ala:

“Dan (setelah berlaku perundingan) mereka menjualnya dengan harga yang murah, iaitu beberapa dirham sahaja bilangannya dan mereka adalah orang-orang yang tidak menghargainya.”

08) Bolehkah Kalimah Syahadah digunakan pada Dinar dan Dirham?

Boleh. Kalimah syahadah telah mula digunakan semenjak dinar mula2 ditempa oleh Khalifah Abdul Malik ibnu Marwan pada 120H. Dengan menempa kalimah tersebut melambangkan syiar Islam dan deklarasi iman dalam setiap keping dinar dan dirham.

09) Berikan contoh penggunaan dinar dan dirham di zaman Rasul Shallallahu 'Alayhi wa Sallam?

Contoh penggunaan dinar oleh Rasul Shallallahu 'Alayhi wa Sallam

Hadits daripada Urwah bin Abi Al-Ja'd Al-Bariqi, beliau berkata:

“Sesungguhnya Nabi Shallallahu 'Alayhi wa Sallam memberinya 1 dinar untuk membeli seekor kambing, lalu ia membeli untuk Nabi Shallallahu 'Alayhi wa Sallam 2 kambing dengan wang tersebut.

Maka ia jual seekor dengan harga 1 dinar dan membawa 1 ekor kambing dan 1 dinar kepada Nabi Shallallahu 'Alayhi wa Sallam. Lalu Nabi Shallallahu 'Alayhi wa Sallam mendoakannya: "Dia (Urwah ini), seandainya membeli debu tentu akan untung juga” (HR. Abu Dawud (2810) dan At-Tirmidzi (1/287)

Contoh penggunaan dirham oleh Rasul Shallallahu 'Alayhi wa Sallam 

Abu Salamah menceritakan, “Aku pernah bertanya kepada Aisyah Rahyi Allahu Anha, "Berapakah mahar Nabi ShallallahuAlayhiwaSallam utk para isterinya?" Aisyah menjawab, “Mahar beliau untuk para istrinya adalah sebanyak 12 uqiyah dan 1 nasy”.

Lalu Aisyah bertanya, “Tahukah kamu, berapa 1 uqiyah itu?” Aku menjawab, "Tidak." Aisyah menjawab, "40 dirham." Aisyah bertanya, "Tahukah kamu, berapa 1 nasy itu? "Aku menjawab, "Tidak." Aisyah menjawab, "20 dirham”. (HR. Muslim).

10) Berikan contoh kaitan dinar dan dirham dengan Hukum Syarak? 

Contoh dari segi zakat ialah nisab atau ukuran zakat ialah ½ dinar bagi setiap 20 dinar dan 5 dirham bagi setiap 200 dirham; yang cukup haulnya. Manakala hudud dijalankan dalam kes kecurian yang nilainya melebihi ¼ dinar.

11) Apakah kaitan Pemerintah dengan Dinar dan Dirham? 

Dinar dan dirham berkait rapat dengan kerajaan. Ini diperhatikan dalam Surah An-Nisa: 59: Firman Allah Ta'ala: "Wahai orang yang beriman! Patuhlah kepada Allah dan patuhlah kepada Pesuruh Allah dan mereka yang memerintah kamu."(An-Nisa (3):59)

Menurut Al-Qurtubi dalam Tafsir Al-Quran beliau, ayat tersebut merupakan perintah supaya umat Islam taat kepada pemerintah dalam 7 perkara.

Perkara yang pertama ialah penempaan dinar dan dirham; 

dan 6 yang lainnya ialah

1) Penetapan berat dan ukuran,

2) Keputusan mahkamah,

3) Haji,

4) Jumu'ah,

5) Hari Raya dan

6) Jihad.

Dalam kata lain, urusan dinar ialah urusan agama ISLAM dan kedaulatan daulah Islam. Penggunaan dinar melambangkan kepatuhan kepada perintah Allah; bukan semata-mata urusan EKONOMI.

12) Apakah Dinar Dan Dirham Kelantan sahaja yang boleh dijadikan matawang? 

Tidak semestinya . . . 

Di sepanjang sejarah manusia terdapat pelbagai komoditi yang digunakan sebagai wang. 

Komoditi di atas termasuklah:

Binatang ternak,

Bijirin,

Manik-manik,

Cengkerang,

Rokok,

Tembaga dan

Timah.

Emas dan perak telah terpilih sejak berzaman sebagai matawang kerana mempunyai ciri-ciri sebagai wang.

Ianya sukar diperoleh, cantik, mudah dibahagi, mudah dibawa, diterima khalayak ramai dan tidak mudah dimusnahkan.

Imam Malik di dalam Kitab Al-Muwatta menjelaskan bahawa wang ialah apa-apa komoditi yang lazimnya diterima pakai sebagai bahan pertukaran.

13) Adakah Koin Kijang Emas sama dengan Dinar Kelantan? 

Tidak sama. Spesifikasinya berbeza daripada Dinar Kelantan.

Kijang Emas ialah koin emas seberat ¼, ½ dan 1 troy ounce yang dilancarkan Bank Negara Malaysia sekitar Julai 2001.

1 troy ounce adalah bersamaan 31.1 g;

1 Dinar Kelantan pula 4.25g.

14) Benarkah wang kertas seperti dolar Amerika, Yen Jepun dan ringgit Malaysia 100% disandarkan & boleh disaling-tukar dengan emas? 

Tidak benar.

Berdasarkan sistem kewangan DUNIA kini, tiada satu pun mata wang nasional yang bersandarkan emas.

Wang kertas hanya boleh ditukar dengan wang kertas yang lain.

Sebagai contoh; jika seseorang ke bank pusat seperti Bank Negara Malaysia untuk menukarkan sekeping wang $100, beliau akan diberikan SAMA ADA 2 keping wang $50 ATAU 10 keping wang $10; ATAU 100 keping wang $1 tetapi tidak sama sekali ditukarkan dengan emas.

15) Adakah Dinar Kelantan sejenis Wang Fiat? 

Dinar Kelantan bukan wang fiat, ianya alat tukar sukarela.

Wang fiat adalah wang yang nilainya dikuatkuasakan oleh undang-undang negara.

Wang fiat menjadi wang sah melalui perintah atau paksaan kerajaan.

Wang fiat diperakukan sebagai medium melangsaikan hutang melalui undang-undang.

Jika pemiutang tidak mahu menerima wang fiat sebagai bayaran melangsaikan hutang, beliau boleh dibawa ke mahkamah!

Wang fiat merupakan nota janji kerajaan.

Wang fiat sesuatu negara tidak menjadi wang sah di luar sempadannya kerana undang-undang sesebuah negara hanya berlaku di dalam sempadan nagara itu sahaja.

Dinar Kelantan boleh diterima di mana saja, asal saja ada kesudian pembeli dan penjual.

16) Dinar Kelantan ialah koin emas, bukankah Ringgit disandarkan kepada emas? 

Sandaran kepada "wang kertas BNM" atau lebih dikenali sebagai Ringgit adalah wang kertas yg lain; seperti Dollar Amerika, Yen Jepun, Euro dan seumpamanya.

Emas cuma merupakan sebahagian kecil daripada rizab BNM, sekitar 1.5% (Cuma RM1.452 bilion daripada RM94.772 bilion; setakat 30 Jun 2010). Rujuk Bank Negara

17) Mengapa perlu umat Islam beralih daripada wang kertas atau wang fiat kepada koin dinar seperti Dinar dan dirham Kelantan? 

Mengapa tidak?

Penggunaan dinar serta dirham adalah antara sunnah Rasul Shallallahu 'Alayhi wa Sallam. Selain daripada berpeluang mengikuti jejak langkah baginda,umat Islam dapat disatukan melalui penggunaan dinar yang tidak mengenal sempadan.

Corak tempaan dinar mungkin berbeza-beza tetapi berat dan ketulenannya adalah serupa di serata pelusuk daulah Islamiah. 1 Dinar, 1 Ummah.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...